Jak vytvořit efektivní online dotazník zdarma?
Dotazníky jsou skvělý nástroj pro průzkum trhu. Někdo je využívá při snaze o rozvoj svého podnikání a zjištění potřeb své cílové skupiny, další třeba během studií a tvorby bakalářské práce.
V každém případě se často setkávám s dotazníky, které bych sice ráda vyplnila, ale buďto trvají příliš dlouho, nebo mi neumožňují odpovědět, jak bych si přála. Proto vyplňování přeruším a má odpověď se nedostane k tvůrci průzkumu. Vím, že spousta z vás to má podobně. Pojďme se tedy společně podívat, jak můžete vytvořit efektivní dotazník i jaký nástroj pro to můžete použít.
Článek si můžete pustit i jako nahrávku, stačí kliknout na tlačítko níže a automaticky si ji stáhnete.
V čem vytvořit dotazník zdarma?
Dotazník online můžete vytvořit zdarma například přes Google formuláře (stačí k tomu mít gmail). Je to rychlé a zdarma. Existují samozřejmě i další neplacené možnosti.
Jaká je ideální délka dotazníku?
Dotazník by neměl zabrat při vyplňování více jak 3 minuty, maximálně 5 minut, u těch delších si to už spousta lidí rozmyslí v průběhu jeho vyplňování.
Jak zajistit, aby se do průzkumu zapojilo co nejvíce lidí?
V dotazníku uveďte, do kdy ho mohou lidé vyplnit a také informaci, že poté proběhne slosování a mohou vyhrát nějaké vaše služby zdarma nebo slevu na služby či produkty. Zeptejte se zvlášť otázkou, zda chtějí být do tohoto slosování zařazeni a pokud ano, ať uvedou svůj e-mail, na který je můžete kontaktovat. Případně tam můžete napsat, že k tomu patří automaticky i odběr novinek (pokud ano, nezapomeňte odkázat na GDPR). Na uvedený e-mail také následně pošlete ověření o vlastnictví e-mailu (neboli double opt-in).
Jak formulovat otázky a na co se zeptat publika?
V úvodu potřebujete definovat, kdo vám odpovídá, aby následná data byla objektivní. Tedy je vhodné se zeptat na pohlaví a přibližný věk. Pokud je to relevantní k tématu, můžete se zeptat i na vzdělání.
Ptát se na výši výdělku může být už pro spoustu lidí příliš osobní, je-li to pro váš průzkum však nezbytné, snažte se nechat větší rozmezí v částkách.
Většinu otázek pište tak, aby na ně nebyly otevřené odpovědi, tzn. aby dotazovaným stačilo zakliknout jednu z možností.
Zároveň dejte lidem v odpovědi na výběr, místo pouhého ANO/NE přidejte následující možnosti:
"SPÍŠE ANO / SPÍŠE NE / NEVÍM". Také u některých otázek použijte možnost "jiné" a okénko, kde je možné dopsat jinou odpověď.
V závěru dotazníku dejte prostor pro poznámku, například: "Přejete si něco změnit či doplnit?" A pod otázkou nechte volné okénko. Google formuláře umožňují publiku i možnost zaslat kopii vyplněného dotazníku na jejich e-mail, proč tedy tuto možnost také nevyužít¨
S touto strategií formulování otázek váš dotazník vyplní více lidí, vy se dozvíte, co potřebujete a to je přece hlavní smysl dotazníků. Tak ať vám dotazníky přináší užitečná data.
Pokud máte na mě dotazy, určitě mi napište. Jestli se pohybujete v online světě podnikání, mohl by vás zajímat také článek 8 tipů pro správu sociálních sítí.