Co je SEO? Potřebujete ho řešit?

24.08.2022

Asi každý kdo se pohybuje v online světě podnikání, někdy slyšel o této zkratce tří písmen. Většinou ve spojení  "buďte vidět ve vyhledávačích". Tak se pojďme společně podívat na to, co to znamená, kdy má smysl SEO řešit a kdy naopak ne. A zda SEO zvládnete sami.

SEO je zkratka slov Search engine optimization neboli optimalizace pro vyhledávače. Týká se to u nás v České republice především Seznamu a Googlu, ale patří tam samozřejmě také vyhledávač Bing a další.
Setkala jsem se za svou praxi s dotazy: "Napíšete mi to SEO?" SEO se nepíše, SEO se dělá, ale je pravda, že jeho velkou část tvoří i správně zvolená slova v textech.

Článek si můžete poslechnout i jako nahrávku, stačí kliknout na tlačítko níže a automaticky se vám stáhne, 


Z čeho SEO se skládá?


  • Analýza klíčových slov
    Z té se vychází při tvorbě textů. Pokud chcete kvalitní SEO, potřebujete k tomu odbornou analýzu. Našeptávače ve vyhledávačích vám to trochu mohou přiblížit, ale je to opravdu nedostačující.

  • Již zmíněné texty a meta data- od textů na webu v jednotlivých sekcích (home page, služby, o nás, kontakt atd.) až po SEO friendly blogové články. A samozřejmě také meta data, tedy nezapomínat na meta title a podobně.

  • Technické SEO
    Je důležité mít vše správně nastavené po technické stránce (rychlost načítání webu, správně přesměrování stránek apod.).

  • Interní prolinkování
    Jedná se o linky napříč celým vaším webem či e-shopem.

  • Linkbuilding
    Tvorba odkazů z kvalitních a zabezpečených webů směřující na ten váš.

Co potřebujete vědět, než se pustíte do optimalizace? 

Znát vaši cílovou skupinu. Pokud ji neznáte, můžete využít balíčku konzultací, kde probereme i toto téma. Také vám s tím může trochu pomoci tvorba online dotazníků, více se dočtete v článku Jak vytvořit efektní online dotazník zdarma.

Na co nezapomenout během optimalizace?

Vždy je na prvním místě srozumitelnost webu a jeho přehlednost, tedy UX design a UX copy. SEO má za úkol přivést lidi na váš web, ale pokud budou texty nesrozumitelné a web nepřehledný, tak návštěvníci zase rychle odejdou.

Kdo potřebuje řešit SEO? Jaké weby a e-shopy?

Téměř pro každý web má smysl udělat alespoň základní SEO. Ještě více důležité je to v případě, kdy se pohybujete především v online světě (ať už poskytujete služby či prodáváte produkty) a plánujete svému webu věnovat potřebný čas nebo finance na to, aby mu věnoval čas někdo jiný.

Optimalizace pro vyhledávače má vždy smysl pro e-shopy. Navíc během covidu se tolik byznysů přeneslo do online světa, že je v tomhle směru opravdu nyní dost přeplněno, hlavně co se týče e-shopů. Kdo chce mít náskok před svou konkurencí a být vidět na prvních stránkách ve vyhledávačích, nezapomíná na SEO a ani na správnou reklamu.

Když máte zajímavý e-shop a nabízíte skvělé produkty, ale nikdo vás přes vyhledávače nemůže najít, tak si je ani nikdo nekoupí. Samozřejmě se to dá kompenzovat ppc reklamou a dalšími možnostmi, nicméně pokud do SEO investujete, po pár měsících uvidíte už výrazné změny a zvýšení návštěvnosti. 

Kdo SEO nemusí řešit?

Jak jsem už výše zmínila, základní SEO  je vhodné vždy, podrobněji to nemá smysl řešit u podnikatelů a firem, kteří mají svůj web jen jako takovou jednoduchou prezentaci, jednostránkový obyčejný web s pár řádky a pár fotkami. Jejich byznys je více založen na offline prodeji. Nicméně pro takovýto web má smysl vše správně nastavit alespoň v základech.

Například SEO nemusí řešit tato podnikatelka: Provozuje nehtové studio v malém městě a ví o něm spousta lidí. Dále má své studio z venku označeno nápisem, také má vizitky, FB/IG stránku a ví, že v malém městě si to ženy mezi sebou řeknou a občas to zmíní mezi svými známými, tedy má dlouhodobě plnou kapacitu. Potom nemá smysl rozvíjet SEO. To platí samozřejmě v případě, že studio neplánuje nové pobočky, více zaměstnanců a celkový růst, kdy by se jim hodila větší reklama v online světě.

Můžete SEO zvládnout sami?

Naučit se správně psát SEO friendly články a texty trvá copywriterům nějaký čas. Technické SEO vyžaduje opravdového odborníka ve svém oboru, tedy schopného programátora, který si umí poradit s Wordpressem, ale i třeba Shoptetem, případně dalšími platformami.

Jednoduše pokud chcete kvalitní SEO, je to služba jako jakákoliv jiná a vyžaduje také čas. Jestli chcete být opravdu vidět ve vyhledávačích, pracujte na svém SEO pravidelně a nebojte se oslovit odborníky, protože než se to naučíte sami, čeká vás absolvování několika kurzů, pak týdny studování a učení se. A u technické stránky SEO i celé měsíce učení. A ještě si většinu času nebudete jistí, jestli to máte správně.


Potřebujete pomoct se SEO? Chcete být na prvních pozicích ve vyhledávačích?

Napište mi. Se svými kolegy vám uděláme odborný audit a připravíme pro vás na míru doporučení do budoucna, více informací o SEO auditu najdete zde, také můžeme vypracovat podrobnou analýzu klíčových slov a opravit chyby v technickém nastavení a proškolit vás ohledně hlavních chyb, kterým je vhodné se nyní i v budoucnu vyvarovat. Také zjistíte, jak psát SEO friendly články a texty na web.


Pozn. Proč můj web není zcela SEO friendly? Kovářova kobyla... Znáte to. Můj web je pouze zčásti SEO friendly - je na něm jedna hlavní chyba a sIce jsou tu 2 témata dohromady, osobní rozvoj i podnikání. Ovšem mi to přináší několik tisíc návštěvníků měsíčně, proto je to pro mě prozatím OK. Ale i tak to plánuji změnit. Například ale pokud bych potřebovala svůj e-shop, nemohla bych to takto nadále mít. Existuje i spousta SEO specialistů, kteří nemají svůj web. Takže asi tak. :)